Nihonto
ajalugu ja tänapäev
Antud
peatüki juurde kuuluvad illustratsioonid on mõeldud
üsna jämedate üldistustena. Jaapani mõõga
ajalugu on äärmiselt värvikas ning pea ühegi
perioodi kohta ei saa öelda, et tehti vaid sellise kuju ja
suurusega mõõkasid. Pigem saab rääkida
üldistest trendidest, mille tingisid sündmused ajaloos
- tera evolutsiooni kirjeldavad pildid ongi mõeldud antud
trendide illustreerimiseks.
Üldiselt
jagatakse jaapani mõõgad viide rühma vastavalt
ajaperioodidele:
Varajane
ajalugu
Jaapani mõõga ajalugu on väga tihedalt seotud
jaapani ajalooga ning sündmustega jaapani sõjapidamise
ajaloos. Kuna nihonto ajalugu on pea sama pikk kui jaapani kirjapandud
ajalugu, siis oleks üsna mõttetu laskuda liigsetesse
detailidesse – näiteks Kamakura shogunaadi languse
põhjustesse või Sengoku-perioodi aegsetesse tormistesse
sündmustesse. Olen küll proovinud esile tuua põhilised
sündmused Jaapani ajaloos kuid seda ennekõike lähtudes
antud sündmuste mõjust jaapani mõõga
arengule. Paraku aga väärib ka see teema pigem mitmesaja
leheküljelist raamatut koos kvaliteetsete illustratsioonidega
kui siinset tagasihoidlikku kokkuvõtet tuhandeaastasest
ajaloost.
Jaapani mõõga
varajane ajalugu on täis müüte, oletusi ning teooriaid.
Varajasest ajaperioodist on säilinud ülimalt vähe
mõõku, ning nende seisukord on enamasti piisavalt
nigel, et sellest mingeid järeldusi teha. Kõige varajasemaid
mõõkasid kutsutakse chokuto’ks - tegu oli
enamasti üheteraliste sirgete mõõkadega. Nende
mõõkade ülesehitus oli algselt tõenäoliselt
pärit Hiina mõõkadest, mis leidsid oma tee
Jaapanisse läbi Korea poolsaare.
Ühe
legendi kohaselt mõtles jaapani mõõga välja
sepp nimega Amakuni, kes olevat elanud umbes aastal 720. Ennem
teda kopeerisid jaapani sepad enamasti Hiina mõõku,
kuid Amakuni olevat kasutusele võtnud jaapani mõõgale
iseloomuliku kurvatuuriga tera ning sepistusmeetodi. Temale on
omistatud ka legendaarse mõõga Kogarasu-maru (Väike
Ronk) autorlus. Antud mõõk on küll kaheteraline
(õigemini pooleteise teraline, kuna tera tagumine pool
on vaid ca kolmandiku ulatuses teritatud), kuid kurvatuuriga,
mis meenutab tavapärast jaapani mõõka. Siiski
pole Kogarasu-maru päritolu lõpuni päris selge,
ning samuti märgitakse ka tera loomisaastaks ajavahemikku
700-900 AD.
Ühe
teise teooria kohaselt pärines jaapani mõõga
kuju saareriigi põhjapoolsete hõimude emišide
sõjavaramust, viimased olla kaarjaid mõõkasid
(kenuki-gata tachi) kasutanud enda ratsaväe põhirelvana
9-nda sajandi paiku, kui nad osutasid jaapanlastele ebameeldivalt
südikat vastupanu saare vallutamisel. Kuid ka emishi-teooria
vastu räägib paar asjaolu. Nimelt oli selleaegse ratsaväe
põhirelvaks siiski vibu ning teiseks on hobuse seljas märksa
ohutum ning lihtsam kasutada lähirelvana pika varrega naginata’t
(mille ajalugu on pea sama pikk kui nihonto oma), kuna mõõgaga
vehkides eksisteerib reaalne võimalus, et sõdalane
vigastab kogemata iseenda ratsut. Võimalik siiski, et antud
teoorias on omajagu tõtt, kuna väidetavalt olid emišid
väga osavad ratsanikud ning sõdalased ja täiesti
võimalik, et nende sõjaoskused võimaldasid
neil käsitseda mõõka ka hobuse seljast. Ratsaväemõõk
peab aga olema lõikemõõk, ning seetõttu
kaarjas – ühesõnaga ei saa välistada, et
jaapanlased võtsid mõõga kaarja kuju üle
ratsanikest emišidelt.
Koto
Heiani-perioodi iseloomustas Taira ja Minamoto klannide omavaheline
võitlus ülemvõimu pärast Jaapanis, samuti
samurai-klassi tekkimine ning võimu siirdumine aristokraatide
käest samurai kätte. Sõjapidamine ning lahingud
olid sel perioodil keskendunud individuaalvõitlustele ning
samurai põhirelvaks oli mõõga asemel vibu.
Lühidalt kokku võttes oli sõdalaste ülesandeks
lahingus leida endale vääriline vastane (sellele järgnes
loomulikult enese tutvustamine, pöördumine jumalate
poole, et ka nemad ikka näeksid vägevaid tegusid, mis
teoks saavad ja ka kõiksugu muud protokollid), ning viimasega
maha pidada vibulaskmise duell, mis mõnevõrra meenutas
vastava perioodi Euroopa rüütlite duelle ainult selle
vahega, et piike käest hoidvate rüütlite asemel
ratsutasid teineteise poole samuraid, kelle käes olid pingule
tõmmatud vibud, mis lasti lahti, olles jõudnud teineteisele
piisavalt lähedale. Mõõgad olid sealjuures
varurelvad juhuks, kui vibul nooled otsa saavad või esmane
relv mõnel muul põhjuselt kasutuskõlbmatuks
muutub. Hilisest Heiani-perioodist (ca 900 AD) algabki nihonto
ajalugu – varasemad mõõgad kuuluvad arheoloogia
valdkonda. Seda esimest ajaperioodi kutsutakse Kotoks (vana tera).
Koto-perioodi algust arvestatakse ka muuhulgas ülalmainitud
Kogarasu-maru nimelisest mõõgast. Koto-perioodi
mõõgad on reeglina kõige kõrgema kvaliteediga
ja kõige kallihinnalisemad, tegu on artefaktidega, mis
lõid jaapani mõõkadele selle müstilise
aura, mis nihonto’ga tänase päevani kaasas käib.
Koto-periood kestis umbes 10-ndast sajandist kuni Muromachi-perioodi
lõpuni ehk umbes 17-nda sajandi alguseni. Kõige
vanemad Koto-terad on tihtipeale väga palju kordi üle
poleeritud, mistõttu nende hamon (karastuspiir) võib
olla üsna väike ning vaevumärgatav – samas
on see nii vanade mõõkade puhul aksepteeritav.

Vanemad Koto-mõõgad
on reeglina tachi’d, mida kasutati ratsaväerelvadena.
Mõõgad olid siis pikad ja sihvakad, sori (kurvatuur)
oli suurema osa tera ulatuses väike, muutudes suuremaks ning
justkui paindudes käepideme kohal. Antud mõõgad
olid käepideme juurest märksa laiemad kui otsa juurest
ning kissaki (mõõga tipp) kuju oli reeglina väike,
ehk ko-kissaki. Hamon’i muster oli väike, sellist hamon’i
kutsutakse ko-midare.
Taira ja
Minamoto omavaheline arveteklaarimine lõppes viimaste võimule
tulemisega 1185 aastal. Antud periood polnud siiski kõige
rahulikumate killast ning nõudlus mõõkade
järele oli jätkuvalt suur. Sel perioodil muutusid mõõgad
kuju poolest võimsamateks, sori muutus ühtlasemaks
ning kissaki pisut suuremaks (chu-kissaki, ehk keskmise suurusega
kissaki), samal ajal terad muutusid lühemateks, keskmiseks
tera pikkuseks oli ca 79cm. Hamon oli reeglina sirge, ehk sugu-ha
või siis keerulisem tuyouji-ha, mis meenutas oma pilvelaadse
lainetusega ühe kohaliku puuvilja õielehti.
1232
aastal haaras võimu jaapanis Hojo-klann, kes kehtestas
Kamakura-nimelises looduslikult hästi kaitstud kohas shogunaadi.
Shogunaat kutsus Kamakurasse palju esmaklassilisi mõõgaseppasid
Kyotost ja Okayamast ning Kamakurast sai mõõgatootmise
keskus. Mõõgad muutusid paksemateks, tera laius
ühtlustus täielikult, kissaki oli reeglina lühike
kuid lai, kutsuti seda ikubi-kissaki (metssea kael). Hamon muutus
väga keeruliseks ning detailseks, seda kutsuti oobusa-tyouji
või jyuuka-tyouji, tegu oli tuyouji-ha edasiarendusega,
mis pärines Fukuoka-Ichimonji koolkonnast Bizeni provintsist.
Kui
varajane jaapanlaste sõjapidamiseviis põhines üksiklahingutel,
siis see kõik muutus Mongolite invasioonidega 1274 ja 1281
aastatel. Mongolite sõjapidamine põhines lahinguüksustel-
ja taktikal ning võite ette kujutada omaaegsete samuraide
üllatust, kui vaenlane ei teinud nende nimekuulutamist kuulmagi
ning lihtsalt hakkas oma vaenlast süstemaatiliselt ja ilma
mingi kultuuritundeta hävitama. Jaapanlaste õnneks
tuli neile esimesel korral appi vanajumal ise, kes taifuuni abil
pühkis Mongolite laevastiku koos abivägedega mere pealt
minema ning tõenäoliselt päästis jaapani
kultuuri ning andis jaapanlastele teatud enesekindla teadmise,
et nende näol on tegemist jumalate poolt välja valitud
rahvaga. Teist korda jaapanlased siiski jumalikule päästmisele
lootma ei jäänud ning järgmise sissetungi ajaks
olid jaapanlased oluliselt uuendanud nii oma lahingutaktikat kui
ka varustust, lisaks sellele olid nad loonud ulatusliku kaitsestruktuuri
rannajoone kaitsmiseks. Kui varajane Jaapani lahingurüü
oli üsna paks ja kohmakas, siis nüüd muudeti seda
oluliselt kergemaks, et osutada edukat vastupanu mongolitele,
kelle lahingurüü oli samuti kerge – selline rüü
võimaldas liikuda ja tegutseda kiirelt pakkudes samal ajal
piisavalt kaitset. Mõõga hamon muutus lihtsamaks
(kuna keeruline hamon muutis mõõga vähem vastupidavaks)
ja kitsamaks (põhiliste mustritena domineerisid sugu-ha’l
baseeruv sugu-tyouji ja laineline kataochi-gunome) ning tera õhukesemaks
– et oleks kergem lõigata läbi monglite kergest
lahingurüüst. Kissaki muutus pikemaks ja teravamaks,
see kasvatas oluliselt mõõga torkevõimet.
Justnimelt
selle perioodi mõõgad on erakordselt teravad, Kamakura
lõpuperioodi mõõkasid peetakse ka ühtedeks
kõige hinnalisemateks. Paljuski on see tingitud selleaegsete
mõõgaseppade legendaarsetest võimetest, mis
olid saavutanud oma haripunkti ning mis Sengoku-perioodi tulekuga
unustuste hõlma vajusid ja mille taset pole väidetavalt
tänase päevani suudetud enam saavutada.
Kamakura
shogunaat langes 1333 aastal ning lühikeseks ajaks haarasid
võimu taas aristokraadid. Seda perioodi nimetatakse Nanbokucho-
ehk Põhja- ja Lõunadünastiate perioodiks. Sõjapidamise
meetod muutus üksustevaheliseks lahinguks, sealjuures üksus
oli üles ehitatud nii, et hobusel ratsutavat samuraid ümbritsesid
jalgsisõdurid, kes kandsid ka ratsumehe mõõka.
Mõõkade pikkus kasvas keskmiselt kuni 85cm-ni, kuid
tehti isegi meetripikkuseid ja ka pikemaid mõõkasid.
Selliseid suuri mõõkasid kutsuti nodachi’ks
ja neid kasutati koos lühema uchigatana’ga. Kissaki
muutus suureks (o-kissaki) ning sori üsna väikeseks.
Kuna aga ratsumehe mõõk muutus kasutuks, kui selle
kandja eemale peletati või ära tapeti, siis kadusid
ka ülipikad mõõgad üsna pea lahinguväljalt.
Sel perioodil tehti ka ülipikkasid nodachi’sid, mida
kanti selja peale kinnitatult, kuid selline kandmismeetod ning
ka ülipikk tera ei olnud kuigi praktilised ja ka need surid
üsna pea välja. Ülipikad nodachi’d olid tihtipeale
ka tseremoniaalrelvad, mis annetati templitele ja mida lahingus
ei kasutatudki.

Muromachi-perioodi
alguses, 14-sajandi lõpus, jõudis lõpuks
kätte katana ajajärk. See oli tingitud sõjapidamise
viisi muutumisest jalaväekeskseks. Kuju poolest meenutasid
selle perioodi mõõgad varajase Kamakura-perioodi
mõõku – mihaba oli kitsas ja kissaki väike,
sori keskus liikus aga Kamakura-aegsete mõõkade
omast ettepoole, monouchi suurem kurvatuur iseloomustab selle
perioodi terasid. Sel perioodil valmistati veel nii tachi’sid
kui ka katana’sid (samuti lühendati vanu tachi’sid),
seetõttu on nende kahe vahet veel raske teha. Tachi ja
katana põhiliseks kindlaks erinevuseks on mei ehk signatuuri
asukoht. Reeglina on küll tachi’d ka suuremad kui katana’d,
kuid antud üleminekuperioodi mõõkade puhul
pole neid kahte suuruse poolest võimalik eristada. Põhiline
väline erinevus kahe mõõgatüübi vahel
seisneb nende kandmisviisis - tachi’t kanti tera allapoole
suunatult, katana tera oli üles suunatud. Kuna signatuur
oli mõlemil puhul suunaga kehast väljapoole, siis
on ka signatuuri asukoht ainsaks kindlaks võimaluseks tüübi
määratlemisel. Alates kodusõja-perioodi ehk Sengoku-jidai
algusest hakati põhiliselt valmistama katana’sid.
Sengoku-perioodil muutus tähtsaks võimalus haarata
mõõka ühe käega ning samas vaenlane maha
lõigata. Seetõttu muutusid mõõga märksa
lühemaks, keskmine pikkus oli ca 65cm. Tehti ka alla 60cm
pikkuseid mõõkasid, mida hoolimata nende lühidusest
kasutati siiski kui katana’t ja mitte kui wakizashi’t.
Selliseid lühikesi ühekäemõõkasid
kutsuti katate-uchi. Antud mõõkade puhul oli tera
laius sama nii nakago kui kissaki juures, mis tähendab et
mõõk ei kitsenenud tipus. Roots muutus lühikeseks,
et mõõka oleks parem ühe käega hoida.
Sengoku-perioodiga jõudis kätte nihonto kuldaja lõpp
– aktiivne sõjategevus tekitas vajaduse relvade masstootmise
järele, seetõttu terade tootmiskvaliteet langes, samuti
hakati kasutama lihtsamaid materjale. Kuna oli vajadus suurtes
kogustes praktiliste terade järele, siis järgneva saja
aasta jooksul kasutati kõige kergemaid valmistusmeetodeid
ning kunagiste seppade oskused vajusid unustuste hõlma.
Antud tõik lisab omajagu müstilisust nihonto’le,
kuna tänapäeval tuntud tera valmistusmeetod ning materjalid
on juba pärit Edo-perioodist ning tänase päevani
pole enam suudetud saavutada parimate Koto-seppade taset. Koto-perioodil
andsid sepad oma meetodeid edasi oma õpilastele individuaalselt,
igal meistril oli oma valmistusmeetod.
Gokaden
Kui rääkida Koto-perioodist, siis ei saa mööda
minna viiest suurest sepistuskoolkonnast, ehk gokaden’ist.
Koolkonnad olid klassifitseeritud vastavalt mõõgavalmistusmeetodile
ning koolkonna asukohale. Igal koolkonnal oli oma sepistusviis
ning seda anti edasi põlvest-põlve, meistrilt õpilasele.
Koto-perioodi mõõkade puhul on paremini eristatavad
erinevad koolkonnad kui individuaalsed sepad (mõne erakordse
erandiga, nagu Muramasa ja Masamune). Viis suurt kooli olid: Yamashiro
(Kyoto), Yamato (Nara), Bizen (Okayama), Sousyuu (Kanagawa) ja
Mino (Gifu). Koolkonna nimi oli lihtsalt võttes kohanimi,
kust antud koolkond pärit oli. Sulgudes koolinime taga on
tänapäeva piirkondade nimetused. Koolkonda nimetades
lisati kohanimele veel lõpp –den, mis tähendab
meetodit. Näiteks Yamashiro-den’iks kutsuti Yamashiro
koolkonda. Iga koolkond kasutas ka kohalikku materjali, mis piirkonniti
oli üsna erinev, seetõttu on terad eristatavad ka
materjali poolest, lisaks valmistusmeetodile. Igal koolkonnal
olid ka harukoolid ning oma õitsenguperiood.
Shinto
Nagu eelnevalt mainisin, tõmbas sajaviiekümne aastane
kodusõjaperiood nihonto hiilgeajale kriipsu peale. Nõudlus
mõõkade järele kasvas järsult, seetõttu
olid sepad sunnitud traditsioonilised aeganõudvad meetodid
aknast välja viskama ja välja töötama uued
kiired meetodid ning kasutama mõõga tegemiseks kõiksugu
erinevaid algmaterjale (nt raudnaelu, mida tänapäevalgi
osad sepad veel tamahagane valmistamiseks kasutavad). Sõjaperioodil
mõõkade kvaliteet langes järsult ning vastavalt
nõudlusele tekkis ka mõõkasid palju. Selliseid
massiliselt valmistatud mõõkasid kutsutakse kazu-uchi.
Seetõttu on Sengoku-perioodi mõõgad tihtipeale
üsna madalas hinnas võrreldes varasemaga. Üldiselt
arvestatakse Shinto (uus tera) algust justnimelt Sengoku lõpuperioodist,
u 1596 aastast. Shinto-seppadel polnud enam kombeks õppida
ainult ühe meistri käest, nad õppisid ka teiste
kolleegide käest ning samuti katsetasid ise. Koto-terade
jihada kujutas endast kohaliku tooraine mõju terale –
igal erineval den’il oli oma kohalik tooraine, mida kasutati
tamahagane tegemiseks, selle tooraine spetsiifika ilmnes valmis
tera jihada’s. Kuna Shinto-perioodil hakati tamahagane’t
massiliselt tootma, siis muutus ka algmaterjal kõikjal
ühesuguseks ja jihada muutus ning hakkas harvemini esinema.
Üheks kergeks viisiks, kuidas Koto-tera eristada Shinto-terast
on boshi, ehk mõõgaots. Koto-terade puhul oli reegliks,
et kui hamon on midare-ba (ebaregulaarne), siis ka boshi on midare-ba.
Shinto ajal aga esines tihtipeale, et hamon oli küll midare-ba,
kuid boshi oli sugu-ha (sirge) või vastupidi.

Edo-perioodi
algust kutsutakse Keigen’iks (Keityou ja Genna) ning selle
perioodi mõõkasid keigen-shinto’ks. Sel perioodil
lühendati paljusid Nanbokucho-aegseid tachi’sid umbes
70cm pikkusteks, et neid saaks katana’na vööl
kanda. Samuti loodi palju uusi mõõku, mis oma kujult
meenutasid Nanbokucho-aegseid terasid. See tähendas, et mihaba
oli kissaki ja nakago lähedal ühesuurune, erinevus oli
vaid kasane’s (tera paksus). Kui Põhja- ja Lõunadünastiate
aegsed mõõgad olid üsna õhukesed, siis
keigen-shinto terad olid paksud. Hamon oli peamiselt notare. Sepad
hakkasid terasid signeerima zuryo-mei’ga (shogunaadi poolt
antud tiitlige). Samuti on sellele perioodile iseloomulik, et
tamahagane kõrval kasutati ka võõramaist,
peamiselt Euroopast pärit toorainet, mida kutsutakse nanban-tetsu’ks.
Kuigi antud teema tekitab tänase päevani tuliseid diskussioone,
ei ole nihonto valmistamiseks tõenäoliselt olemas
paremat toorainet kui tamahagane. Antud teemast aga pikemalt pisut
hiljem.
Järgmist
perioodi, mis kestis umbes 17-sajandi lõpuni, kutsutakse
kanbun-shinto-perioodiks. Sel perioodil lakkas pidev sõjategevus
(punkti kodusõja-perioodile pani Osaka kindluse vallutamine
1615 aastal Tokugawa vägede poolt), mistõttu paljud
daimyo’d jäid ilma oma valdustest ning nende vasallid
jäid ilma oma tööandjatest, muutudes töötuteks
samuraideks, kes kassivahede tõttu ei tohtinud hakata talumeesteks
või kaupemeesteks, ning kes tööandja puudumise
tõttu pidid elama vaesuses. Neid kutsuti ronin’iks
ehk lainemeesteks. Enese võitlusoskuse tõestamine
oli ronin’i jaoks parimaks võimaluseks saada endale
uus töökoht, seetõttu hakkasid ka levima kõiksugu
mõõgavõitlusstiilid ning koolkonnad (ehk
kenjutsu ryu’d). Selle perioodi mõõkadel on
äärmiselt väike sori, selle põhjuseks arvatakse
olevat, et harjutamiseks kasutatavad puumõõgad olid
sirged ning seetõttu soovisid samuraid ka sirgeid mõõkasid.
1683 andis Tokugawa shogunaat välja määruse, mille
kohaselt mõõgad ei tohtinud olla pikemad kui 70
cm. Mõõgavalmistamise keskusteks olid Osaka ja Edo.
Viimases valmistati põhiliselt funktsionaalseid laia hamon’iga
terasid, sealjuures monouchi kohal oli hamon tavaliselt kitsam
(et muuta mõõk vastupidavamaks murdumisele). Paljud
mõõgad graveeriti saidan-mei’ga, mis tähendab,
et graveeritud oli mõõga teravusproov ning proovija
(teravust prooviti loomulikult surnud inimkehade peal, aga ka
surmamõistetud kurjategijate peal). Osakas valmistati põhiliselt
wakizashi’sid, millel olid yakidashi (hamon, mis algas otse
lõiketera alguses) ja touran-ba hamon.
17-sajandi
lõpul pidi funktsionalism taanduma toretseva kultuursuse
ees. Antud perioodi mõõku kutsutakse genroku-shinto.
Tähtsatele ametikohtadele eelistati majandusliku mõtlemisega
samuraisid ja mitte mõõgavõitlejaid. Riigis
vohas korruptsioon ja intriigid. Hoolimata shogunaadi jõupingutustest
hakkas mõõgavalmistuskunst taas kord alla käima.
Nõudlus mõõkade järele langes ning selle
aja sepad olid sunnitud tegema kõiksugu vigureid, et nende
mõõku ostetaks. Näiteks muutus hamon joonistuse
kujuliseks, sinna sõna otseses mõttes joonistati
sisse krüsanteeme ning muid kujundeid. Loomulikult polnud
sellised terad kuigi funktsionaalsed, kuid samas puudus ka otsene
vajadus funktsionaalse tera järele, mõõgad
olid muutunud samuraide eheteks. Antud perioodi peetakse ka tihtipeale
nihonto dekadentsiks. Kuju poolest olid shinto viimase perioodi
terad suurema kurvatuuriga ning tera laius kissaki juures oli
väiksem kui nakago juures.
Shinshinto
Tavaliselt arvestatakse Shinshinto-perioodi alguseks 1764 aastat.
Antud perioodi iseloomustab seppade soov saavutada Koto-aegsete
seppade taset ning teha järgi viimaste meistriteoseid. Shinshinto
kuldaeg langes 18-sajandi 80-ndate aastate lõppu. 1783
aastal tabas Jaapanit suur ikaldus ning näljahäda, pisut
hiljem ilmusid Jaapani piiri taha Venemaa, Ameerika ja Euroopa
laevad ning üsna ärevaks muutunud olukorra tõttu
kasvas ka nõudlus mõõkade järele. Shinshinto’t
iseloomustab koto’ga sarnane suhtumine hamon’i –
kui tera peal hamon lainetas, siis tegi ta seda ka boshi’l.
Koto’st eristab aga shinshinto’d selge jihada puudumine
ning läikiv, peaaegu peeglilaadne ji. Shinshinto-aegsed sepad
mõistsid, et jihada ei ilmu, kui kasutada materjaliks lihtsalt
tamahagane’t, seetõttu nad katsetasid materjalidega
üsna palju, lisades toorainesse näiteks vanu naelu,
et reguleerida toorme süsinikusisaldust. Sellist regulatsiooni
kutsutakse oroshigane’ks. Reeglina peetakse shinshinto alusepanijaks
seppa nimega Suishinshi Masahide, kes ülistas oma kirjutistes
koto-seppade meetodeid.
Shinshinto
hilisemas ajajärgus, mida arvestatakse umbes 1830-aastast,
tehti pikkasid laia mihaba’ga mõõkasid. Mõõgad
meenutasid Põhja- ja Lõunadünastiate-aegseid
tachi’sid oma suure kissaki ja võimsa kuju poolest,
sepad jätkuvalt proovisid taasluua Koto-perioodi seppade
meistriteoseid. Tehti ka pisut eksootilisemaid mõõkasid,
teada on mõned taasloodud kogarasu-tüüpi mõõgad.
Gendaito
Kaasaegne ajaperiood on jaotatud II maailmasõja eelseks,
-aegseks ja –järgseks (et hoida asi lihtsana ja mitte
laskuda kõikvõimalike muude olemasolevate –to’de
käsitlemisse). Reeglina siis kutsutakse Meiji restauratsiooni-järgseid
mõõkasid gendaito, II maailmasõja aegseid
shingunto või showato ja mõõkasid, mis on
valmistatud peale II maailmasõjajärgsete piirangute
lõppemist, kaasaarvatud tänapäeval valmistatud
mõõkasid, shinsakuto.
1868 aastal
leidis aset Meiji restauratsioon, mis tähendas, et võim
liikus Tokugawa-shogunaadi käest imperaator Meiji kätte.
Tegelikkuses oli see asi küll pisut keerulisem (võim
liikus siiski ühe grupeeringu käest teise kätte,
shogunaadilt oligarhidele ja mitte otseselt shogunaadilt imperaatorile),
kuid antud sündmus tähistab Jaapanis uue ajajärgu
algust. Vähem kui kümme aastat pärast restauratsiooni,
1876 aastal anti välja Hito-rei edikt, mille kohaselt saadeti
laiali samurai-klass ning keelati avalik mõõkade
vööl kandmine. Sellega sai alguse mõõgaperiood,
mida kutsutakse gendaito (kaasaegne mõõk), ning
mis on pea sama värvikas kui kogu senine nihonto ajalugu
kokku. Hito-rei edikt tegi töötuks terve hulga mõõgameistreid
ning taas kord ähvardas mõõgavalmistuskunsti
väljasuremine. Gendaito algusaastatel oli nõudlus
mõõkade järele äärmiselt madal, ning
sepad tegid põhiliselt koto-koopiaid, sarnaselt shinshinto
seppadele, põhilisteks ostjateks olid kollektsionäärid.
Samal ajal tootis sõjavägi üsna suurel hulgal
madalakvaliteedilisi masinatel valmistatud mõõkasid,
kuna armeeohvitseride vormi üheks osaks oli ka mõõk.
Sel ajal valmistati ka üsna kummalise välimusega saableid,
mida kutsuti kyu-gunto’ks ja mida põhiliselt kasutati
Jaapani-Vene sõja ajal 1904-1905. Siinkohal tasub mainimist,
et mõõga hankimine ei olnud armee ülesanne,
vaid ohvitseride endi teha. Mis tähendab, et paljud samurai-perekondadest
pärit ohvitserid võtsid oma mõõkadeks
aastasadu perekonnas olnud terad ning andsid neile kaasaegse välimuse
pannes need vastavasse koshirae’sse. Kuigi gunto tähendab
otsetõlkes sõjaväemõõka, tähistatakse
antud terminiga ennekõike koshirae’t ja mitte tera
ja seetõttu on II maailmasõja-aegsed shin-gunto’d
kollektsionääridele kui aardelaekad, mille sisu on küll
reeglina üsna väärtusetu, kuid hea õnne
korral võib gunto-varustusega mõõgast leida
hea shinshinto- või veelgi harvemini isegi kõrgekvaliteedilise
koto-tera. Tavaliselt on aga gunto’d üsna madalakvaliteedilised
mõõgad (tihtipeale isegi väga madalakvaliteedilised),
mille tera ei ole traditsiooniliselt valmistatud. II maailmasõja-aegsed
mõõgad on ka kaasaegsete petiste leivanumbriks,
kuna odava Hiina võltsingu saab üsna kerge vaevaga
maha müüa, kui öelda, et tegu on II maailmasõja
aegse mõõgaga, mille väärtus ei olegi
kuigi kõrge. Asja muudab veelgi keerulisemaks asjaolu,
et antud perioodil tootis Jaapan üsna palju mõõku
enda okupeeritud territooriumidel Hiinas ja Indoneesias, ning
ka need mõõgad olid äärmiselt madala kvaliteediga.
Hoolimata kõikuva kvaliteediga teradest, oli shin-gunto’del
üsna standardiseeritud varustus - see on ka üks kindlamaid
ja lihtsamaid viise kuidas eristada ehtsat II maailmasõja
aegset mõõka kaasaegsest võltsingust. Madalakvaliteedilised
gunto’d jagunevad omakorda kikai gunto’ks (täielikult
masinatel valmistatud), hantanto gunto’ks (pooleldi käsitöö)
ja mantetsu gunto’ks (Manduuria terasest mõõgad)
1912
aastal tuli võimule imperaator Taisho, kes oli küllaltki
nõrk riigimees. Võim liikus oligarhide käest
parlamendi ja demokraatlikult valitud parteide kätte. Selline
asjade käik aga tähendab ajaloolisest (ning mitte ainult)
seisukohast tihtipeale ainult pahandust, ning selles osas ei olnud
Jaapan mingi erand. Peale I maailmasõja lõppu, kus
Jaapan sõdis küll Liitlaste poolel, pidi Jaapan taluma
üksjagu poliitilist rassilist alandamist USA, Suurbritannia
ja Austraalia poolt - näiteks keeldusid viimased Rahvasteliiga
põhikirja lisamast rassilise võrdsuse klauslit,
samuti keelustas Ameerika 1924 aastal igasuguse immigratsiooni
Jaapanist. Olukorda ei muutnud lihtsamaks ka Kanto maavärin
1923 aastal ning 1929 aasta ülemaailmne majandusdepressioon.
See kõik lõi soodsad tingimused militarismi tekkeks
ja kolmekümnendate aastate alguspooleks oligi kogu võim
militaristide käes. Kahekümnendatel aastatel muutusid
mõõgad jälle nõutuks ning valmistati
üksjagu küllaltki kvaliteetseid terasid traditsioonilistel
meetoditel – põhiliselt neid mõõkasid
kutsutaksegi gendaito’ks. Nõudlus mõõkade
järele aga kasvas ja muutus suuremaks kui oskuslike seppade
võime seda nõudlust rahuldada ning kiiruga palgatud
ja väljaõpetatud mõõgaseppade tööoskused
olid kõike muud kui eeskujulikud. Seetõttu sai kõvasti
kannatada mõõkade kvaliteet ja kuna neid madalakvaliteedilisi
mõõkasid on Showa-perioodil enamuses, siis on selle
aja terad ka üsna madalalt hinnatud. Madalakvaliteedilisi
sõjaväeterasid kutsutakse showato’ks. Siiski
tasub märkimist, et kuigi Showa-terad on tihtipeale madala
kvaliteediga, pidid nad siiski olema ametlikult aksepteeritud
kui kõlblikud lahingutegevuseks. Suuremal osal showato’del
on nakago peal markeeringud, kus on ära märgitud valmistamiskoht
ning tihtipeale ka kanji, mis luges sho (Showa’st). Showa
tuleb imperaatori Showa Tenno Hirohito (eluaastad 1901-1989) nimest,
kes tuli võimule 1926 aastal ning kes hoolimata reaalse
võimu loovutamisest 1946 aastal istus troonil kuni 1989-nda
aastani. Madalakvaliteedilist showato’d eristab traditsioonilisest
terast veel õlikarastus. Nimelt kui traditsioonilisel teral
saadakse karastuspiir mõõka vees karastades, siis
showato’de puhul kasutati tihtipeale õlikarastust.
Õlikarastuse puhul on kõiksugu defektide tekkimise
oht märksa väiksem, kuid tegelikult pole siiski tegu
ehtsa karastusega ning tegu on dekoratiivse hamon’iga, mis
ei muuda lõiketera tugevamaks. Showato’sid ei peeta
reeglina ehtsateks nihonto’deks ning tavaliselt pakuvad
sellised terad huvi vaid sõjaajaloo huvilistele ja mitte
mõõgakollektsionääridele.
Shinsakuto
II maailmasõda
lõppes teatavasti Jaapani jaoks kaotusega ja okupatsioonivägede
tulekuga sai otsa ka Showa-periood ning mitmeks aastaks keelustati
mõõkade tootmine Jaapanis. Paljud ohvitserimõõgad
sulatati metallisulatusahjudes okupatsioonivägede poolt,
nendes ahjudes leidsid oma otsad nii paljud madakvaliteediliset
showato’d, kui ka kindlasti mitmed hindamatud antiikterad.
Mõõgavalmistuskeeld lõppes aga 1949 aastal.
Keelu lõppemine oli seotud Ise Suure Templi tseremooniaga,
mida oli viimased tuhat aastat peetud iga 25 aasta järel.
Selle tseremoonia tarbeks pidid valitud sepad valmistama umbes
60 mõõka ning seetõttu oli vajalik kunagiste
tippseppade tööle ennistamine. Mõõgad,
mida valmistati, olid arhailised sirge teraga Kiriha-zukuri chokuto’d
ja mitte kaarja kujuga shinogi-zukuri’d. Valitud mõõgaseppade
seas olid järgmised meistrid: Takahashi Sadatsugu, Miyari
Akihira (need kaks tunnustati hiljem tiitliga Elav Rahvuslik Aare
ehk Ningen-Kokuho) Miyaguchi Toshihiro, Ishi Akifusa, Nigara Kunitoshi,
Endo Mitsuiki ja Sakai Shigemasa. 1953 võeti vastu ka seadus,
mis lubas taas hakata mõõku valmistama ja 1960 aastal
pandi alus NBTHK’le, ehk Jaapani Kunstmõõga
Säilitamise Ühingule (Nihon Bijutsu Token Hozon Kyokai).
Tänapäeval täidab NBTHK üsna tähtsaid
ülesandeid, näiteks tamahagane-valmistamiseks kasutatavate
tatara-ahjude opereerimine ja iga-aastaste mõõgavalmistusvõistluste
pidamine (lisaks teravalmistajatele võistlevad omavahel
ka poleerijad, tupetegijad ja metalldekoratsioonide valmistajad),
nende alluvusse kuulub Jaapani Mõõga Muuseum Tokyos.
Võistlustel osaledes pannakse kõik mõõgad
paremusjärjestusse ning mõõgaseppadele, kes
valmistavad stabiilselt tippkvaliteediga mõõkasid,
antakse Mukansa-auaste. Mukansa’st veelgi kõrgem
on juba ülalmainitud Ningen-Kokuho.
Kaasaegse
shinsakuto valmistamine on äärmiselt reglementeeritud
tegevus. Mõõgasepad peavad olema valitsuse poolt
litsenseeritud ning nad tohivad valmistada vaid kaks mõõka
kuus. Väidetavalt tuli see arv Akihira Miyari-nimelise mõõgasepa
töö jälgimisest. Tegu oli aeglase ja metoodilise
sepaga, kes jõudis kuu aja jooksul valmistada vaid kaks
head mõõka. Paljud kaasaegsed sepad on arvamusel,
et tänapäeva sepad on võimelised valmistama märksa
rohkem kvaliteetseid mõõkasid kuu jooksul. Selle
reegli eesmärgiks on loomulikult soov takistada madalakvaliteetsete
mõõkade valmistamist. Litsenseeritud mõõgasepaks
on võimalik saada läbides vähemalt viieaastase
õpipoisiperioodi mõne litsenseeritud sepa käe
all. Samuti peavad kõik valmistatud mõõgad
olema registreeritud riiklikus Kultuuriametis.
Toodanguterad
Kuna shinsakuto’de valmistamine on äärmiselt piiratud,
kuid nõudlus terade järele siiski üsna kõrge,
siis on olemas terve rida tootjaid, kes tegelevad “mitteametlike”
mõõkade valmistamisega. Reeglina on tegu teradega,
mis ei ole otsast lõpuni traditsiooniliselt valmistatud
ning mille kunstiline väärtus ei ole kindlasti sama,
mis shinsakuto’l, kuid mis on reeglina valmistatud praktilistel
kaalutlustel ning mõeldud kasutamiseks näiteks iaido
harjutamisel või lõikeharjutuse, ehk tameshigiri
sooritamiseks. Loomulikult on ka shinsakuto’d teravad ning
lahinguvalmis, kuid ilusa ja kõrgekvaliteedilise tera kasutamist
nt tameshigiri’s ehk lõikamiskatses peetakse üsna
taunitavaks, kuna ebakorrektne tehnika võib kriimustada
või isegi rikkuda tera. Pealegi on shinsakuto’de
hinnad suurusjärk kõrgemad kui toodanguterade omad,
ulatudes kohati isegi koto-tasemele (paar-kolmkümmend tuhat
dollarit ainuüksi tera eest pole sugugi haruldane), lisaks
sellele kaasneb shinsakuto’ga reeglina ka kuni viieaastane
ooteaeg. Tehases toodetud tera saab aga kätte märksa
kiiremini ning kõvasti odavamalt (kõige odavamad
Paul Chen’i mõõgad on suurusjärgus paar-kolmsada
dollarit). Loomulikult on kõikuv ka nende terade kvaliteet,
kuna neid valmistatakse nii tehastes kui ka käsitsi algajate
ning ka kogenumate seppade poolt, kõikuv on ka kasutatavate
materjalide kvaliteet. Lõikemõõgal tihtipeale
puuduvad sellised kunstimõõga puhul hinnatud omadused
nagu hamon, jihada ja nie. Erinevalt antiikmõõgast
või shinsakuto’st hinnatakse selliseid mõõkasid
vaid praktilisest seisukohast – esmakohal on vastupidavus,
ergonoomika, ning kokkusobivus kasutajaga. Kui traditsioonilist
tera hinnatakse käsitöökunstiliste kriteeriumide
kohaselt, siis toodangutera hinnatakse kui funktsionaalset relva.
Siinkohal
tasub mainimist, et ka selliste terade seas leidub tõelisi
pärleid. Näiteks on meistersepp Howard Clarki poolt
valmistatud L6-tüüpi mõõgad väidetavalt
ühed vastupidavaimad ja suurima lõikevõimega
terad, mis kunagi valmistatud. Tegu pole traditsioonilisel viisil
valmistatud mõõkadega. Clark kasutab oma mõõkade
valmistamiseks kõrgtehnoloogilist, ülimalt puhast
ning tugevat terast, mis väidetavalt ületab oma puhtuse
poolest kõiki traditsioonilisel meetodil valmistatud terasid.
Ka hinna poolest kuuluvad L6-terad pigem nihonto kui tavaliste
toodanguterade klassi. Siiski on ka nende terade ülimuslikkus
pigem arvamus kui tõestatud fakt. Clarki terad läbivad
küll hirmuäratavaid lõiketeste enne müüki
saatmist, kuid kallihinnaliste koto-teradega pole neid puhtpraktilistel
kaalutlustel võimalik võrrelda - ei ole just kuigi
palju inimesi, kes kasutaksit koto-tera tameshigiri jaoks, rääkimata
siis ekstreemsetest lõiketestidest. Samas kasutavad paljud
nihonto-sepad samuti oma terade katsetamiseks ekstreemseid lõiketeste,
mis tõstaksid igal mõõgaaustajal kuklakarvad
püsti (kas siis hirmust või erutusest). Lõplik
tõde võib siinkohal olla tähtsusetu.
|